lördag 5 mars 2011

Hemma igen




Rom, ja det är verkligen den eviga staden.
Ni som vill ha receptet på" all´amatriciana" ska få det här.
Det är en romersk pasta rätt. Kommer från staden Amatrice som ligger lite nord öst om Rom i provinsen Rieti.
Själv tycker jag inte att det finns någonstans som Italien när det gäller mat och intresset från alla.
Det är en så betydande del av vardagen, en del av livet. Alla äter samma typ av mat, i alla olika samhällsskikt.

Recept 4 pers:
200 g pancetta
olja att steka pancettan i
1 gul lök, hackad
1 chili
tomater skalade, urgröpta men dom måste vara från solen! (inte ngt växthus med lampor) eller burk men en god sort
spagetti 300 g

Stekpanna är bra
Skär pancettan i små stänger, häll i olja och stek tills den blir "genomskinlig", häll i löken och stek tills färdig, lägg i chilin stek någon minut.
Salta och peppra. Känn efter så det inte blir för mycket.
Häll i tomaterna och koka i 15-20 min, blir det för torrt häll i lite vatten.
Koka spagettin.( den ska vara "aldente", en bra sort är "De Ceco")
Blanda spagettin med såsen, servera! Ingen parmesan till den här. Salta och peppra bara.


Kom ihåg! Jag kommer aldrig att sluta prata Italien.

Nu är jag tillbaka ett tag och fyller på webshopen och har mina underbara inredningskunder, där vi arbetar fram lösningar tillsammans.
Hörs om någon dag

Inga kommentarer: