söndag 21 september 2008

Att må bra


Nu är verkligen hösten här. Lite kyligt , röda lönnar, sol faktiskt.
Jag håller på att musta äpplen för att ni ska få vår alldeles underbara äppelglögg
till våra julmarkander som vi har,
Nu på 2 ställen ! Men det åter kommer jag om.
Det låter det här! men jag har jättemycket äpplen i min trädgård och så åker jag till musteriet på Ekerö och så tar dom min äpplen och gör juice av just dom!
Jag har underbara gamla äppelsorter som Signe Tilish ,Gravensteiner det blir jättegott, ja ni får komma och smaka.
När man har så här mycket äpplen vet man ju inte riktigt vad man ska göra. Jag menar äppelpajer och äppelmos du kan ju bara äta så mycket.
Men något nytt som jag har börjat med är att torka äpplen och att även torka skalen för att ha till té.
Torkade äpplen , bra godis och bra att ha i müsslin .

Torkade äpplen
Skala äpplen (spara skalet till té, torka i en gles korg och rör i skalen lite då och då.)
Kärna ur
Skär i 3-4 mm skivor
För att äpplena inte ska bli bruna, lägg i vatten med salt(1 l vatten 1 tsk salt)
Häng upp äppel ringarna på blompinnar och låt torka i några dagar , tills dom blir lite sega.
Jättegott.


På torsdag den 25 september kommer Lisen Sundberg som började på Rosendals Trädgårdar med örter. Hon är otroligt duktig och har helt fantastiska produkter. Hon kommer att visa hur man gör och ge massor av tips nu inför denna torra kalla period som vi närmar oss. Det här händer i butiken i Djursholm klockan 17.00 på torsdag.

Inga kommentarer: